Учнівське самоврядування




Учнівське врядування

Рахнівсько-Лісового ліцею

Парламентська республіка –

 Шкільна країна "Асорті" 

Учнівське врядування.

       У Рахнівсько-Лісовому ліцеї запроваджено таку модель учнівського врядування, як шкільна президентська республіка – «Асорті». Вона допомагає суттєво поліпшити позакласну роботу і посилити відповідальність за доручену справу.
    Вищим органом учнівського врядування є учнівська конференція, яка вирішує найбільш важливі питання і обирає учнівську раду, її лідера, органи учнівського врядування в 9-11 класах. Виконавчим органом учнівського врядування є учнівська рада-рада представників Президента. Керує учнівським парламентом школи Президент – Кіщук Ігор, якому підпорядкована рада представників президента, до якого входять представники класних колективів, які організовують та координують роботу з учнівським активом класів.

Рада парламенту спрямовує роботу 8 центрів:

1.”Знання”,

2.”Дисципліни і порядку”,

3.”Рада суспільно-корисних і добрих справ”,

4.”Здоровя”,

5.”Дозвілля”

6.”Національного і культурного відродження”,

7.”По захисту прав учнів”,

8.”Прес-центр”.

    Кожен центр учнівського парламенту має свого керівника, роботу проводить за планом, збирається на засідання щомісяця. Системі врядування школи підпорядкована система врядування класів. Допомогу в налагодженні успішної діяльності класних колективів надає Президент школи та його заступник.
   Учнівський парламент школи вдається до різноманітних форм і методів роботи: засідання, зустрічі за круглим столом „Що може рада”, конференції, рейди-перевірки, випуск газет, інформаційних вісників, огляди роботи активу, рад справ, обмін досвідом, змагання, проведення різних свят, що сприяє активізації шкільного життя, зацікавленості учнів справами колективу.
     Ми живемо у світі, який стрімко розвивається, у світі, де кожний ранок нового дня народжує нові ідеї для побудови майбутнього. І основна складова цього світу – це суспільство; це людина, яка має в собі високий потенціал, вірить у свою справу і чітко знає, чого хоче у цьому житті. Але справа розпочата вимагає головного – досвіду, нового досвіду, набутого в процесі власних вчинків і помилок, виправляючи які людина щоразу здобуває щось нове.

      Освіта дає школярам великого досвіду, а саме базою стає учнівське самоврядування, яке готує лідерів. Особистісно зорієнтована педагогіка нашої школи передбачає принципово нове ставлення до учня, демократичних стосунків у класі, у шкільному колективі. Створено актив учнів, який вчиться правильних способів організації життя колективу. Учнівське самоврядування є організацією, яка створена учнями і для учнів.

   Діяльність учнівського самоврядування спирається на методично-організаційні принципи управління:

-    наступність та змінність активу. Лідерів обирають серед активних, але кожен учень може пройти шлях від рядового виконавця до організатора, а старшокласники навчають молодших за віком учнів, готуючи собі зміну;

-         принцип одного планування. Це скоординованість з планом школи, планом м/о класних керівників; це покращує співпрацю учнівського та педагогічного колективу.

-  принцип педагогічної активізації та сприяння. Включає спільне керівництво, виховання згідно із завданням школи, із педагогічною проблемою, передбачає вплив на школярів через органи самоврядування.

- принцип активності, заохочення ініціативи. Класні керівники вивчають і спів ставляють можливості учнів, виконують роль консультантів у класі, а педагоги-спеціалісти консультують кожну службу самоврядування.

Важливою умовою педагогічного керівництва учнівським самоврядуванням є постійний пошук нових форм і методів організації.

Врядування в школі виконує функції:

1.   Забезпечення порядку в школі, організоване чергування у школі;

2.    Контроль за відвідуванням школи учнями;

3. Проведення загальношкільних лінійок, зборів, виставок, круглих столів;

4.    Організація дозвілля, творчих свят, змагань;

5.   Організація із збереження шкільного майна, води, електроенергії, підручників;

6.Організація самообслуговування в класах,контроль за дотриманням санітарно-гігієнічних вимог;

7.    Організація роботи з благоустрою території школи;

8. Участь у розробці плану роботи школи на новий навчальний рік;

    9. Участь у проведенні педагогічних рад, на яких розглядаються питання учнівських колективів.

Учнівський парламент школи спрямовує роботу 8 комісій:

Комісія «Дисципліни і порядку»:

  •  стежить за самообслуговуванням в класах;
  •  організовує чергування учнів в школі та у їдальні;
  •  веде облік і виявляє причини пропусків уроків;
  •  інформує шкільну раду профілактики правопорушень;
  • проводить рейди-перевірки;
  • здійснює контроль за дотриманням санітарно-гігієнічних норм.

Комісія «Знання»:

  •  залучає учнів до гурткової роботи та факультативів;
  • співпрацює з вчителями в організації тематичних вечорів,
  • предметних олімпіад;
  • організовує перевірку стану підручників, ведення зошитів і щоденників;
  • слідкує за дотриманням учнями «Правил учнів»;
  • складає рейтинг успішності класу.

Комісія «Дозвілля»:

  • проводить  радіолінійки про події в світі, країні, відзначення пам’ятних дат;
  •  долучається до підготовки свят і тематичних вечорів відпочинку, виставок;
  •  розподіляє доручення по підготовці до свят шкільного і народного календаря, оформляє стіннівки;
  • залучає учнів до участі у районних заходах.

 Комісія «Здоров’я»:

  •  займається пропагандою здорового способу життя серед учнів;
  • слідкує за дотриманням чистоти і порядку у шкільних приміщеннях, зовнішнім виглядом учнів;
  • допомагає у проведенні спортивних змагань, козацьких забав, днів спорту та здоров’я;
  •  планує походи і поїздки;
  •   залучає учнів до участі в роботі спортивних секцій.

 Комісія «Суспільно корисних і добрих справ»:

  •  залучає учнів до бережливого ставлення до природи;
  • сприяє озелененню класних кімнат і шкільних приміщень;
  • проектує роботу із збереження чистоти довкілля; 
  • допомагає озеленювати територію школи і квітника;
  • здійснює заходи до Дня людей похилого віку, Дня інваліда. Дня захисту дітей, організує зустрічі з ветеранами, учасниками війни, вдовами;
  • доглядає за обеліском загиблим воїнам-односельцям. 

Комісія «Національно-культурного відродження»:

  •  організує участь в експедиції за напрямами руху «Моя земля — земля моїх батьків», етнографічно-пошукову роботу (вивчення долі своєї родини в долі Батьківщини, подвижницької діяльнос­ті своїх дідів та прадідів);
  • поглиблює духовну єдність поколінь, вшановує ветеранів війни, праці;
  • здійснює пошукову роботу, збирання народознавчого матеріалу, вивчає традиції та звичаї українського народу;
  • вивчає природу рідного краю;
  • досліджує маловідомі героїчні та трагічні сторінки історії свого краю, поглиблюючи цим знання учнів;
  • досліджує виникнення обрядів і свят кожної пори року;
  • бере участь у створені та поповненні експонатами музейної кімнати навчального закладу.

Комісія «Прес-центр»:

  • організовує та здійснює художнє оформлення шкільного інтер’єру;
  • готує та проводить інформації з різних питань шкільного життя;
  • контролює випуск шкільного екрану чистоти;
  • постійно висвітлює життя класних колективів та роботу шкільного врядування  на загальношкільній лінійці;
  • організовує та контролює випуск класних газет;
  • організовує вітальні листівки та вручення різних подяк та грамот.

   Добрий ефект дає робота учнівського врядування з дорослими. Співпраця з батьківським колективом полегшує вирішення деяких питань чи проблем школи, особливо це відбувається плідно у роботі з проблемними учнями.

      Робота врядування в школі опирається на скоординованість з планом роботи школи і важливою умовою є постійний пошук нових форм і методів організації. В школі функціонують різні комісії , які  стежать за дотриманням в класах і в школі санітарно-гігієнічних вимог, забезпечують порядок в школі, чергування, контроль за відвідуванням уроків, проводять загальношкільні лінійки, збори, круглі столи, виставки, організовують дозвілля, творчі свята, спортивні свята.
Згідно із річним планом щомісяця проводяться засідання активу учнівського самоврядування, сформованого із голів класного врядування, а також відбуваються засідання різних комісій по потребі.

ОРГАНІЗАЦІЯ УЧНІВСЬКОГО

ВРЯДУВАННЯ В ШКОЛІ

Учнівське врядування — це спосіб організації життя шкільного колективу

Мета:

1.Через широко розвинену систему органів врядування забез­печити залучення учнів до діяльності колективу, суспільства;

2. Зробити мету і завдання реформування виховної роботи особисто значущими для кожного з них;

3. Сформувати в учнів високі моральні якості, вміння співпрацювати на принципах рівності, гласності, демократизму;

4.  Сформувати толерантне ставлення до різних світоглядів, політичних доктрин, релігійних переконань;

5.   Сформувати почуття патріотизму, національної гідності; поваги до рідної мови;

6.    Ознайомити учнів із різними демократичними здобутками, особ­ливостями становлення демократії в Україні.

Основні сфери діяльності учнівського врядування

1. Організаторська сфера

Організаторська діяльність педагогів (керівників) школи має на меті:

  впорядкувати роботу органів учнівського врядування (конк­ретних учнів, відповідальних за певний напрям роботи);

 надати їхній діяльності планомірного характеру, доводити до учнів-виконавців практичні вказівки;

проводити інструктування;

здійснювати контроль за роботою органів врядування класу.

2. Комунікативна сфера

Налагодження педагогічних доцільних ділових між особистісних відносин між:

  педагогами-консультантами й учнями, відповідальними за певний напрям роботи;

  педагогічними працівниками й учнями — керівниками органів уч­нівського врядування;

  педагогічними і учнівськими колективами.

3. Діагностична сфера

Педагогічні працівники школи мають здійснювати аналіз своєї щоденної діяльності в контексті педагогічного управління учнівським врядуванням, виявлення успіхів та недоліків у роботі його органів.

Етапи розвитку шкільного врядування

1.     Вивчення мети і змісту демократизації учнівського життя;

2. Вивчення рівня учнівського врядування (ступінь громадської активності учнів);

3.    Планування та організація спільної роботи вчителів і учнів щодо фор­мування демократичних відносин;

4.  Забезпечення реальних прав і обов'язків учнів як важливий чинник демократизації шкільного життя;

5.   Гласність, створення оточення вільного висловлювання думки, різно­манітні шляхи активізації співпраці як важлива умова демократизації.

6.   Використання нестандартних форм виховної роботи;

7.  Органи врядування в системі освіти.

Структура учнівського врядування

Учнівське врядування повинно мати двоступеневу структу­ру — загальношкільний і класний рівні.

Розвинена система врядування потребує забезпечення:

        чіткого взаємозв'язку органів врядування класів із загально-

        консультативного педагогічного управління органами самовряду-

Рішенням педагогічної ради за кожною комісією закріплюється педагог-консультант:

1.     Господарською — заступник директора з ГР; педагог-організатор;

2.  Навчальною — заступник директора з навчальної роботи;

3.   Дисципліни та порядку — заступник директора з навчальної роботи;

4.  Культури та здоров'я — заступник директора з виховної роботи;

5.  З екологічних питань — заступник директора з виховної роботи;

6.  З питань інформації — вчитель літератури;

7.  З питань національного відродження — заступник директора з ме­тодичної роботи та науки, вчителі, що керують даною роботою. З метою повсякденного практичного управління врядуванням проводяться щотижневі оперативні наради з різних напрямків діяль­ності. Тривалість «оперативки» — 15—20 хвилин. У той же день учні, які брали участь в «оперативці», інформують класного керівника та актив класу, про що йшлося на нараді.
    Для організації шкільного врядування розробляються відповід­ні положення, статути, закони тощо. Пропонуємо читачам ознайомитись з можливими варіантами таких документів.

Закон про Прапор, Гімн, Герб Шкільної країни «Асорті»

Стаття 1. Гербом школи є зображення на фоні земної кулі кон­турів України, що розташована в «серці» Європи. Школа — «колиска народу»: в центрі дві руки — батьківська та дитяча: основне покликання школи — виховувати, продовжувати і розвивати національну освіту, культурну мову; це родина — природний осередок найглибших люд­ських почуттів.

Стаття 2. Прапор Шкільної країни — 3 смуги: жовто-блакитна (прапор України) та темно-зелена (прапор регіону). Стаття 3. Гімн Шкільної країни.

            

        Закон про Президента Шкільної країни
Стаття 1. Президент Шкільної парламентської республіки оби­рається на 2 роки шляхом виборів із числа сумлінних старшокласників. Виборам передує велика підготовка захисту програм кандидатів у прези­денти. Вибори проводяться таємним голосуванням, тобто відтворюють проведення виборів Президента нашої держави.
Стаття 2. Кандидатура має бути підтверджена не менше ніж десятьма підписами представників усіх класів паралелі класів.
Стаття 3. Президент Шкільної країни обирається таємним голосу­ванням у визначений Радою школи день на перервах, до і після уроків.
Стаття 4. Президент обирається звичайно. Більшістю голосів уч­нів 5-11-х класів школи, педагогами та працівниками гімназії.
Стаття 5. Право бути обраним має учень школи, якому на день виборів виповнилося 14 років.
Стаття 6. Президент приступає до виконання своїх обов'язків на­ступного дня після його обрання.

Закон про права та обов'язки
       Президента Шкільної країни

Стаття 1. Президент Шкільної країни є гарантом прав учнів, викладачів та працівників школи, визначених законами школи.

Стаття 2. Радниками президента є консультанти служб та старости класів, члени Ради справ.

Стаття 3.Президент призначає консультантів служб, а також безпосередньо коригує і спрямовує цю роботу.

Стаття 4.Президент видає укази про створення об'єднань, гуртків, проведення заходів, акцій, які не суперечать законам чи статуту школи і мають на меті зродити благо школи.

Стаття 5. Президент співпрацює з дирекцією школи згідно зі статутом школи.

Стаття 6. Президент може бути присутнім на засіданні педаго­гічної Ради, виступати на захист учнів школи.

Стаття7.Президент вносить пропозиції адміністрації школи і педагогічному колективу щодо змін розпорядку школи, навчання, позаурочних заходів на основі вимог учнів школи.

Стаття 8. Президент вирішує питання про незначні витрати (до 10 грн) шкільних грошей.

Стаття 9. Президент може призупинити рішення Ради справ і до­магатися його перегляду. Рішення президента може призупинити ро­боту Ради справ чи скасувати Раду справ.

Стаття 10. Президент звітує перед Радою справ один раз на місяць. Рада справ може оголосити імпічмент президенту в разі невиконання останнім своїх обов'язків і порушень законів школи.

Стаття 11. Президент поводить себе толерантно, суворо дотри­мується норм культури спілкування.

  Закон про вибори президента парламентської  
                               республіки 
Розділ 1. Загальні положення

Стаття 1. Основні засади виборів президента шкільної парламент­ської республіки — «Шкільна країна» (далі — президент)

1. Президент обирається учнями 5— 11 -х кл. на основі загального, рів­ного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

2. Строк повноважень президента — 2 роки. Стаття 2. Загальне виборне право.

1. Вибори президента є загальними. Право голосу на виборах прези­дента школи мають право учні 5-11-х класів.

2. Документом, який підтверджує особистість президента школи, є учнівський квиток.

3.    Учні школи, які мають право голосу, можуть брати участь у роботі ви­борчих комісій як їх члени, а також в проведенні передвиборчої агітації, здійсненні спостереження за проведенням виборів прези­дента.

4.  Будь-які привілеї неможливі.

5.   Виборцями є учні 5—11-х класів школи.

Стаття 3. Рівне виборче право

1.      Вибори президента є рівними; учні шкіл беруть участь у виборах на рівних засадах.

2.     Кожен учень на виборах має один голос.  ,

3.    Усі кандидати на пост президента мають рівні права і можли­вості брати участь у виборчому процесі.

4. Рівність прав і можливостей учасників у виборчому процесі забез­печується:

  забороною привілеїв чи обмежень кандидатів на пост президента за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майно­вого стану, місця проживання, за мовними та іншими ознаками;

  забороною втручання адміністрації школи, класних керівни­ків у виборчий процес, за винятком випадків, передбачених цим Законом.

Стаття 4. Пряме виборче право

Вибори президента є прямими. Учні 5—11-х класів школи безпо­середньо обирають президента.

Стаття 5. Добровільність участі у виборах

Участь учнів школи у виборах президента є добровільною. Ніхто не може бути примушений до участі чи неучасті у виборах. Стаття 6. Вільні вибори

1. Вибори президента є вільними. Виборцям забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні.

2. Застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборців, забороняється.

Стаття 7. Особисте голосування

Кожний виборець голосує на виборах президента особисто.

Стаття 8. Право бути обраним

1.     Президентом має бути обраний учень школи, який на день виб­орів досяг 14 років, має право голосу, володіє державною мовою і навчається у школі більше 2 років.

2.    Не може бути висунутим учень, який стоїть на кримінальному об­ліку.

3.   Одна і та ж особа не може бути президентом більше двох разів.

Стаття 9. Право висування кандидата на пост президента

1.     Право висування кандидата на пост президента належить учням школи, які мають право голосу. Це право реалізується через клас­ні виконавчі комітети, а також самовисуванням у порядку, визна­ченому цим Законом.

2.  Клас може висунути лише одного кандидата на пост президента.

Стаття 10.

1.  Виборчий процес здійснюється на засадах:

  законності;

  публічності та відкритості;

  рівності всіх кандидатів на пост президента;

  свободи передвиборчої агітації, рівних можливостей доступу кан­дидатів на пост президента до засобів масової інформації.

2. Початок виборчого процесу визначається строками, встановленими цим Законом.

3.    Виборчий процес включає такі етапи:

  утворення виборчих округів (паралель класів);

  утворення виборчих дільниць (один клас);

  утворення територіальних та дільничних комісій класів (по 3 уч-ні-від паралелі класів);

  формування списків виборців, їх перевірка та уточнення;

  висування та реєстрація кандидатів;

  проведення передвиборчої агітації;

  голосування в день виборів;

  підрахунок голосів виборців.

Стаття 11. Публічність і відкритість виборчого процесу

1. Підготовка та проведення виборів президента здійснюється публічно і відкрито.

2. Рішення виборчих комісій доводиться до відома учнів через дру­ковані засоби масової інформації.

3.    Засоби шкільної преси зобов'язані висвітлювати хід виборчого процесу.

Розділ 2. Порядок і строки призначення та проведення виборів прези­дента шкільної парламентської республіки — «Шкільна країна "Асорті"»

Стаття 12. Види виборів президента

1.     Вибори президента мають бути черговими, позачерговими та пов­торними.

2.    Чергові вибори президента проводяться у зв'язку із закінченням строку повноважень президента.

Стаття 13. Порядок призначення виборів президента

1. Вибори призначаються шкільною радою. Про призначення ви­борів президента шкільна рада приймає постанову.

2.    Шкільна рада призначає чергові і позачергові вибори президента.

Стаття 14. Строки призначення та проведення виборів

1.     Чергові вибори президента відбуваються у третю п'ятницю жовтня третього року повноважень президента.

2.  Виборчий процес розпочинається з 1 вересня нового навчального року.

3. Позачергові вибори президента відбуваються після проголошення президентом особисто заяви про свою відставку.

Розділ 3. Територіальна організація виборів президента Шкільної країни

Стаття 15. Виборчі округи та виборчі дільниці

1.     Вибори проводяться по єдиному територіальному шкільному ви­борчому округу, який включає територію школи.

2.  Для проведення виборів територія школи поділяється на тристу­пеневі виборчі дільниці: 5—6-і класи, 7—8-і класи, 9-11-і класи.

3.   Рішення про утворення ступеневих виборчих дільниць приймається Верховною Радою ШК не пізніше, ніж за місяць.

4.  Ступеневі виборчі дільниці утворюються після постанови про ви­бори президента.

Розділ 4. Виборчі комісії

Стаття 16. Система виборчих комісій

Вибори Президента ШК організовують і проводять:

  шкільна територіальна виборча комісія (ШВК);

  ступеневі виборчі комісії.

Стаття 17. Статут виборчої комісії

Виборчі комісії є спеціальні органи школи, уповноважені органі­зувати підготовку та проведення виборів президента Шкільної країни. Стаття 18. Утворення виборчих комісій

1.  Всі виборчі комісії класів в утворюються в другий тиждень вересня
у складі: голова, заступник, секретар та 2 члени комісії на класних
зборах. Клас виділяє одного учня у склад ступеневої виборчої комісії
(комісія паралелі класів). Виборча комісія паралелі класів обирає
голову, секретаря (решта членів комісії є членами ступеневої виборчої комісії).

2.  Шкільна виборча комісія обирається по одному учню з кожного
10-11-х класів. Вони обирають голову ШВК і секретаря.
Стаття 19. Повноваження шкільної виборчої комісії (ШВК)

1. ШВК приймає обов'язкові роз'яснення з питань виконання цього Закону, здійснює організаційно-методичне забезпечення їх дій.

2.   Скликає засідання ШВК.

3.   Реєструє кандидатів на пост президента, довірених осіб кандидатів.

4.  Забезпечує рекламу кандидатів.

5.   Вирішує питання використання передвиборчих плакатів.

6.  Забезпечує виготовлення зразків виборчих бюлетенів, бланків про­токолів виборчих комісій і підрахунок голосів та встановлення результатів голосування, іншої виборчої документації. Стаття 20. Повноваження ступеневої виборчої комісії (комісії паралелей класів: 5—6, 7—7, 9—11)

1. Шкільна виборча комісія:

  здійснює контроль за дотриманням Закону про вибори;

  утворює виборчі дільниці та місце їх знаходження;

  скликає у разі необхідності за власною ініціативою засідання ступеневих виборчих комісій;

  контролює складання списків виборців;

  реєструє офіційних спостерігачів від кандидатів;

  заслуховує інформацію від дільничних комісій.

3. Повноваження шкільної виборчої комісії починається з дня, наступного після прийняття рішення про їх утворення, і закінчуються через 10 днів після оприлюднення про результати виборів президента.

          Стаття 21. Повноваження ступеневої виборчої комісії (комісії

паралелей класів: 5-6, 7—8, 9-11) Ступенева виборча комісія:

  здійснює контроль за додержанням Закону;

  отримує список виборців;

  вручає запрошення на вибори;

  забезпечує підготовку приміщення для голосування;

  організовує голосування;

  проводить підрахунок голосів.

Стаття 22. Організація роботи виборчих комісій

1.     Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скли­кається головою комісії.

2.    Перше засідання проводиться протягом трьох діб після оголошення виборів.

Стаття 23. Статус членів виборчих комісій 1. Член виборчої комісії має право:

•брати участь у підготовці питань, що виносяться на розгляд виборчої комісії;

  виступати на засіданнях виборчої комісії;

  перевіряти роботу комісії;

  безперешкодно знайомитися з документами виборчої комісії.

 2.  Член виборчої комісії зобов'язаний брати участь у засіданнях ви­борчої комісії.

3.  Члену комісії під час виконання своїх обов'язків забороняється агітувати за чи проти кандидатів на пост президента ШК, а також публічно оцінювати їх роботу.

Розділ 5. Списки виборців

Стаття 24. Порядок складання загальних списків виборців

1.  Виборець має бути включений до списку виборців тільки на одній ступеневій виборчій дільниці.

2.  Списки складаються протягом 10 днів з дня оголошення виборів пре­зидента ШК.

3.    Кожен учень-виборець має право ознайомитися із списком виборців,

має право подати скаргу в шкільну (територіальну) комісію за день

до виборів.

Розділ 6. Висування та реєстрація кандидатів на пост президента ШК

Стаття 25.

1. Висування кандидата на пост президента ШК розпочинається через 10 днів після оголошення виборів.

2.Кандидата на пост президента ШК можуть висунути клас, паралель класів, а також порядком самовисування.

3.Клас може висунути лише одного кандидата на зборах класу (класній годині) чи паралелі класів (конференції класів), про які повідомляють оголошенням. Складається короткий протокол.

4. ШВК у триденний .строк реєструє кандидатів на пост президента ШК.

Розділ 7. Передвиборча компанія

Стаття 26. Строки проведення передвиборчої компанії

1.     Кандидат на пост президента ШК може розпочати проведення перед­виборчої агітації наступного дня після його реєстрації в ШВК;

2.    Агітація закінчується за день до виборів.

3.    В день виборів агітація заборонена.

Стаття 27. Форми і засоби передвиборчої агітації 1. Учні школи мають право вільно і всебічно обговорювати передви­борчі програми кандидатів на пост президента ШК.

2.До передвиборчої агітації належать: відеозаписи, аудіозаписи, фотоілюстрації, газети, «блискавки», малюнки, плакати, елементи одягу і повинні відповідати Закону.

Розділ 8. Гарантії діяльності кандидатів на пост президента школи та офіційних спостерігачів

Стаття 28. Довірені особи кандидата на пост президента ШК.

1.    Кандидат на пост президента ШК. може мати не більше З— 5 довірених осіб.

2.    Довірені особи ведуть агітацію за обрання його президентом ШК, сприяють його діяльності.

Стаття 29. Офіційні спостерігачі

У виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостеріга­чі від кандидатів на пост президента: це учні 11-х класів на прохання кандидата на пост президента.

Розділ 9. Проведення голосування, визначення результатів виборів пре­зидента Шкільної країни

Стаття ЗО. Форма і текст бюлетеня для голосування

1.Бюлетень є документом суворої звітності, повинен містити дату, № шкільного (територіального) округу.

2.ШВК забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів. Стаття 31. Приміщення для голосування Голосування відбувається в актовому залі школи.

Стаття 32. Порядок підрахування голосів на виборчій дільниці Підрахунок голосів відбувається відкрито і гласно в присут­ності довірених осіб кандидата в президенти.

Стаття 33. Протокол виборчої комісії про підрахунок голосів

1. Ступенева виборча комісія складає протокол підрахунків голосів; дані передаються до ШВК.

2. Недіючими є бюлетені, де зроблено дві відмітки, з різними надписами. 

Стаття 34. Набуття повноважень президента школи

1. Новообраний президент вступає на пост на наступний день після підрахунку голосів.

Результати виборів можуть бути оскаржені на наступний день після виборів.


Закон про Верховну Раду (ВР) — законодавчий орган Шкільної країни

 

Стаття 1. Волевиявлення громадян здійснюється через вибори, референдум, вибори. Право голосу на виборах мають учні 5-11-х класів.

Стаття 2. Верховна Рада є вищим органом влади ШПР

Стаття 3. Єдиним органом законодавчої влади є парламент — Вер­ховна Рада.

Стаття 4.Склад Верховної Радц: до Верховної Ради школи вхо­дять: директор школи, вчитель права школи, учні спеціалізованих класів (по 1 учню від класу), класні керівники спеціалізованих класів, представник батьківського комітету спеціалізованих класу (голови батьківських комітетів).

Стаття 5. Верховна Рада обирається один раз на рік. Засідання про­ходять відкрито, в разі необхідності засідання проходить закрито.

Стаття 6. Верховна Рада видає закони школи, вирішує питання про порушення законів школи, залежно від кількості і ступеня пору­шень, накладає стягнення (публічне вибачення, відшкодування шкоди, повторне чергування, попередження про клопотання, клопотання про виключення, матеріальні питання тощо). Верховна Рада подає клопотання директору школи про захист учня школи в конфліктній ситуації з викладачем чи працівником школи. Верховна Рада організо­вує і сприяє організації різноманітних шкільних заходів, спрямованих на покращення умов життя школи. Затверджує старост класів. При­значає час виборів до місцевих органів врядування. Затверджує педагогів-консультантів, міністрів служб (комісій).

Стаття 7. Повноваження Верховної Ради припиняється у день відкриття засідання нового скликання.

Закон про місцеве врядування

Стаття 1. Місцеве врядування є органом територіальної громади класу.

Стаття 2. Громадяни класу шляхом відкритого голосування ви­бирають голову ради справ класу строком на один рік.

Стаття 3. Голови ради справ класу до входять до складу Верховної Ради, звітні Верховній Раді.


Закон про раду справ — виконавчу владу школи, голову Ради справ (РС), комісії (служби) та їх педагогів-консультантів Шкільної країни

Стаття 1. Рада справ є вищим органом у системі виконавчої влади. Рада справ відповідальна перед президентом ШПР, підзвітна ВР.

Стаття 2. До Ради справ входять старости всіх класів, що об­рані на класних зборах.

Стаття 3. Голови комісій (міністри) обираються на засіданні РС із старост 8-11-х класів. Затверджуються ВР.

Стаття 4. Рада справ обирає голову Ради справ (прем'єр-міністра), який займається організацією роботи Ради, контролює роботу голів рад справ усіх класів, має право бути присутнім на засіданні педради школи.

Стаття 5. Участь в комісії членами Ради справ обирається доб­ровільно.

Домінуючий напрямок роботи класу той, в яку комісію входить голова ради справ їхнього класу.

Стаття 6. Учні, що входять до Ради справ, організовують робо­ту визначених Радою справ комісій (служб).

1.  Міністр з питань національного відродження, комісія з питань
національного відродження: піклуються про виховання у учнів шко­ли почуття патріотизму, любові до школи, рідного краю, поваги 
до культурних надбань свого народу, традицій свого народу, створює літопис школи, «Екран кращих учнів школи», проводить акції, що сприяють збагаченню духовної культури учнів, викладачів, праців­ників школи, керують роботою та визначають пріоритетні напрямки діяльності гуртків.

2.      Міністр навчання, комісія навчальна: проводять індивідуальні за­няття, предметні гуртки, консультативні пункти, організовують взаємодопомогу в навчанні, консультативну допомогу з предметів, проводять контроль за відвідуванням уроків, проведенням пред­метних тижнів та вечорів, олімпіад, конкурсів, ведуть облік відві­дування учнями школи, огляд знань, піклуються про створення сприятливих умов для навчання, життя учнів школи, здійснюють обговорення проблем навчання і позаурочного життя учнів школи, методики проведення уроків, надають допомогу у проведенні Дня врядування, проводять власні заходи.

3.   Міністр господарства, господарча комісія: організовують роботу за­гонів милосердя, ремонтних бригад, тимчасових трудових об'єднань, піклуються про збереження шкільного майна, про ветеранів війни, одиноких, старих; проводять трудові операції, організовують само­обслуговування, дрібний ремонт, благоустрій території, шукають і застосовують різні форми збагачення матеріального та фінансового фонду школи, налагоджують контакти з потенційними спонсорами.

4. Міністр культури та здоров'я, комісія з питань культури та здоров'я: піклуються про організацію цікавого дозвілля учнів у різних його формах, співпрацюють з педагогом-організатором, допомагають у проведенні загальношкільних заходів, генерують творчі ідеї щодо проведення дозвілля учнів школи, координують роботу есте­тичних гуртків, сприяють усвідомленню учнями поняття «віль­ного часу» та його цінності для всебічного розвитку особистості, формуванню громадської думки щодо раціональної організації вільного часу тощо; координують роботу спортивних секцій, спорт-комітету з проведення спортивних змагань, підтримують зв'язки із спортивними колективами поза школою.

5.   Міністр дисципліни та порядку, комісія дисципліни і порядку: організують чергування по школі, роботу загонів бережливих, за­гонів юних міліціонерів, юних волонтерів,, гуртків ДЮП, ЮІД. ор­ганізацію та контроль за чергуванням, дотриманням правил поведін­ки, проведенням загальношкільних лінійок, випуском «блискавок». Особливе місце відводиться чергуванню класів по школі. Господарем навчального закладу практично є черговий клас, який самостійно забезпечує порядок у школі. Кожен учень чергового класу має свою ділянку роботи, виділену на цей день чергування активом класу.

6.   Міністр екології, комісія з екологічних питань: піклуються про збереження навколишнього шкільного середовища, сприяють озеле­ненню школи, пропагують любов до природи, налагоджують зв'язки з природоохоронними та екологічними організаціями, керують роботою шкільної екологічної преси (випускають шкільну еколо­гічну газету), забезпечують діяльність роботи «Екологічної варти» школи; активно-творчу діяльність щодо охорони природи.

7.      Міністр інформації, комісія з питань інформації: інформують про найважливіші події в житті школи, створюють музичні, музично-інформаційні, вітальні та інші програми, готують інтерв'ю, літера­турні програми, проводять конкурси газет та малюнків протягом року, випускають шкільну газету.


Закон про судову владу школи — Суд честі (СЧ) Шкільної країни

Стаття 1. Захист честі і гідності учнів, викладачів і працівни­ків школи покладається на суд честі. Учні ШПР можуть бути присут­ні на засіданні СЧ.

Стаття 2. Суд честі висувається учнями 10—11-х класів (один учень від класу) таємним голосуванням. Голосування здійснюється учнями 2—4 класів.

Стаття 3. Склад суду затверджується Верховною Радою. Голова СЧ призначається і затверджується за згодою ВР. Стаття 4. Суддя звільнюється у випадку:

  закінчення повноважень;

  неможливості виконувати свої обов'язки;

  подання заяви про звільнення за власним бажанням.

Стаття 5. Суд розглядає заяви позивачів не пізніше ніж через тиж­день від дня подачі. Термін давності — півроку від дня події.

Стаття 6. Справа розглядається в присутності обох сторін, за зго­дою позивача може розглядатися гласно.

Стаття 7. Якщо звинувачений не з'являється на суд без поважних причин, то справа розглядається без нього, а про рішення суду його повідомляє один із суддів.

Стаття 8. Якщо заява позивача стосується педагога чи викладача школи, суд приймає рішення про переговори суду з тим, кого стосується заява, або з директором чи його заступником.

Стаття 9. Звинувачений має право вимагати свідків (2 чол.), звертатися до президента чи до Ради школи про перегляд справи.

Стаття 10. Суд стежить за тим, щоб справа велася коректно.

Стаття 11. Суд має право винести наступні рішення:

  примирення сторін;

  вибачення;

  публічне вибачення;

  попередження про виключення з гімназії.

Стаття 12. Рішення суду публікується і в разі необхідності дово­диться до відома директора, повідомляється на педагогічній Раді.

Закон про захист честі і гідності учнів, викладача і працівника Шкільної країни

Стаття 1. Особистість кожного, хто працює чи навчається в школі, є недоторканою і ніщо не повинно загрожувати здоров'ю людини, обмежувати її права, ображати честь і гідність.

Стаття 2. Образою честі і гідності людини є:

  нанесення побоїв, побиття;

  погроза, залякування і шантаж;

  вживання образливих слів, прізвиськ;

  дискримінація за національними і соціальними ознаками;

  глузування з фізичних, недоліків;

  навмисне доведення іншої людини до стресу, зриву;

  поява у стані сп'яніння;

  добровільне прийняття на себе функції раба («шістки»);

  здирство, вимагання;

  крадіжка;

  псування особистих речей інших людей;

  брудні наклепи,плітки;

  будь-які дії чи слова, що ображають честь, гідність іншої людини.


Закон про права та обов'язки членів Шкільної країни

Стаття 1. Члени ШПР мають право на:

  на самореалізацію;

  на успіхи в навчанні;

  обирати і бути обраними до керівних органів шкільного врядування;

  проявляти активність і самостійність в організації життя ШПР;

на медичну допомогу, харчування, відпочинок, фізичний розвиток, психологічну підтримку;

  брати участь у роботі трудових об'єднань, спортивних секцій, гурт­ків за інтересами;

  створювати об'єднання, гуртки за інтересами;

  на свободу думки та релігії;

  володіти своїм майном;

  на недоторканість, захист від втручання в особисте життя, на­падів на честь;

  захищати свою честь та гідність у керівних органах ШПР.

  послідовно відстоювати свої права. Стаття 2. Члени ШПР зобов'язані:

  любити рідну землю, свою країну;

  дотримуватися Закону України «Про мови»;

 берегти спадщину своїх нащадків, дотримуватися сімейних традицій та           традицій школи;

  вчитися успішно, працювати творчо;

  вміти самостійно приймати відповідальні рішення;

  діяти у правовому полі;

  брати участь у соціальних, культурних, природозахисних акціях;

  поважати представників інших культур та релігій;

  набувати досвіду демократичної поведінки;

  бути носіями принципів загальнолюдської моралі;

  берегти своє здоров'я;

  бути прикладом для молодших школярів.


Закон про головні правила Шкільної країни

Стаття 1. Правила життя

1.      Не будь зарозумілим, коли станеш сильним.

2.  Не обіцяй нічого, коли станеш багатим.

3.    Не хвастай нічим, коли станеш багато в чому митецьким.

4.  Не смійся над старим, коли молодий.

5.     І над темним, коли розумний.

6.    І над дурним, коли мудрець.

7.    Не будь занадто самовпевнений, але й занадто сором'язливий.

8.    Не будь занадто говіркий, але й занадто мовчазний.

Якщо ти будеш занадто самовпевнений, тебе будуть уникати, але якщо ти будеш занадто скромний, тебе не будуть поважати. Якщо ти будеш занадто балакучий, на тебе не звертатимуть уваги, Проте, якщо ти занадто мовчазний, твою думку ніхто не враховуватиме.

Будьте тверді без гніву,

Наполегливі без суперечки,

Ввічливі без гордовитості,

Мужні з ворогами.

І залишайтеся глухі до наклепу...

Слухайте ліс і дивіться на зорі.

(Із спадщини короля Ірландії Кормака)

Стаття 2. Правила поведінки

Чесність завжди і у всьому — у навчанні, у поведінці.

Не видавай навмисно чужі ідеї за свої, спільну роботу за влас­ну — це плагіат.

Припустимими є чесні відповіді на питання товаришів, Ради школи; неправда, тим більше нерозкрита, змінює людину.

Пам'ятай про добре ім'я своєї школи і на канікулах.

Повага до жінки — справа честі учня школи. Учениця школи знає, що культуру відносин у класі, в суспільстві, визначає жінка.

Стаття 3. Ставлення до власності

Будь-яка власність, у тому числі учня й викладача, вимагає по­важного ставлення.

Забуваючи повернути чужу книгу чи річ, ти підпадаєш під вплив по­року безвідповідальності.Повна компенсація майнового збитку — справа честі кожної лю­дини в школі. За псування чи знищення власності рада школи може вводити систему колективної відповідальності.

Стаття 4. Заборони

Поширення, збереження і вживання наркотиків, алкоголю, паління категорично забороняється. Учням, що порушили заборону на паління, пропонується пройти програму звільнення від тютюнової залежності. Нецензурна лайка не звучить у стінах школи.

Покарання за порушенням головних правил не вимагає санкцій будь-яких органів управління школи.


Закон про побутову культуру в Шкільній країні

Стаття 1. Кожний учень школи дбає про високу побутову куль­туру в школі. Побутова культура — це вимагання бути охайним, стри­маним у поведінці, вміння бережливо ставитися до шкільного майна і робити все для його збереження.

Стаття 2. У школі вважається варварством і не допускається:

  смітити;

  заходити до приміщення із брудним взуттям;

  плювати;

  писати на меблях, стінах, підвіконнях, дверях та інших, не призна­чених для писання предметах;

 ламати меблі, обладнання, виводити з ладу технічні засоби навчання, приводити їх в неестетичний вигляд, псувати книги; завдавати будь-якої шкоди особистим речам учнів, викладачів, пра­цівників школи;

  кожен учень повинен мати діловий вигляд: шкільну форму {в 9-11 -х кла­сах дозволяється діловий костюм), бути чистим і охайним, із змінним взуттям;

   зачіска повинна бути охайною.

Стаття 3. Рішення про стягнення, відшкодування збитків приймає рада справ школи, класний колектив, адміністрація школи.

Закон про прогули та спізнення в Шкільній країні

Стаття 1. Прогул — це відсутність на уроках без попередження і від­критого пояснення причин (досить серйозних) або без документального підтвердження причини неявки (заяви батьків, довідка з лікарні тощо).

Стаття 2. Якщо в учня школи є причини пропустити урок, він повідомляє про це викладача, вказує причину. Прогульник відпрацьо­вує і складає навчальний матеріал пропущеного уроку у визначений викладачем час і спосіб.

Стаття 3. Спізнення — це поява учня школи в класі після того, як викладач почав урок, без попередження і відкритого пояснення причин або без такого пояснення після закінчення уроку.

Стаття 4. Кожний викладач систематично проводить облік відві­дування і спізнення учнів у класних журналах на першій сторінці, в журналі обліку відвідування в методичному кабінеті та спеціально­му журналі для збору пояснювальних записок пропусків уроків.

У разі систематичних прогулів, спізнень викладач звертається до Ради справ школи, повідомляє батькам та дирекції школи.

Стаття 5. Прогул і спізнення — це вчинки, що ображають гідність і марнують час викладача і учнів, тому за це винуватці повинні ви­бачатись.


Закон про чергування в

 Шкільній країні

Стаття 1. Черговий по школі — учень, що сприяє дотриманню законів школи, норм високої побутової культури учнями, викладачами, працівниками школи.

Черговий — відповідальна особа, вимоги чергового визначаються законами школи та є обов'язковими для всіх учнів, викладачів, пра­цівників школи.

Стаття 2. Обов'язки чергових по школі 1. Для підтримки дисципліни і порядку в школі призначається черго­вий клас, який чергує протягом тижня. Чергування розпочинається лінійкою біля Державного Прапора України. Під звуки Гімну Украї­ни державний прапор підняти, після чергування на лінійці під звуки Гімну України прапор опускається.

Черговий клас приходить на чергування за ЗО хвилин до почат­ку уроків. Кожного дня староста чергового класу призначає 15 чер­гових (по 5 на кожний поверх на визначених для чергування постах).

Двоє чергових постійно на перерві знаходяться біля входу до школи і запрошують вчителів, учнів у разі необхідності. Якщо до школи приходять гості, черговий допомагає їм вирішити їх питання. Якщо відвідувачі школи порушують правила, черговий просить їх залишити приміщення школи. Черговий поводиться ввічливо і тактовно.

2.  Чергові учні обов'язково повинні мати пов'язки і чергувати на ви­значених постах.

3. Чергові Стежать за порядком і дисципліною учнів школи, вимагають дотримання правил поведінки та правил внутрішнього розпорядку, техніки безпеки.                             

4.  У разі необхідності у випадку порушення законів школи черговий робить зауваження і домагається виконання порушниками його вимог. У випадку серйозного порушення або невиконання учнем, викладачем, працівником школи його вимог, черговий до журна­лу чергового, вносить ім'я порушника і повідомляє службі дис­ципліни та порядку його ім'я.

5. Старший черговий контролює відвідування учнями школи, від­повідає за чистоту на поверхах, перевіряє санітарний стан класів, здає школу наприкінці навчального дня черговому вчителю. На­прикінці тижня підбиваються підсумки і відзначаються недоліки. В понеділок старший черговий і класний керівник інформують заступника директора школи з навчально-виховної роботи про результати чергування. Щовівторка Рада справ школи може прово­дити загальношкільну лінійку, де підбиваються підсумки чергування класу та розглядаються організаційні питання.

6. Після закінчення чергування черговий клас випускає газету «Чер­говий».

Стаття 3. Обов'язки чергових по класі Чергові повинні приходити до школи             за 20 хвилин до початку уроку.

Чергові зобов'язані:

  доповідати класному керівнику про стан справ у класі, відмічати

 відсутніх у класі;

  стежити за збереженням шкільного майна;

  оберігати квіти, поливати їх;

  допомагати вчителю на уроці;

Після закінчення уроків проводиться якісне прибирання класної кімнати.


ТЕНІНГОВІ ЗАВДАННЯ З ЛІДЕРАМИ             УЧНІВСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ

Модуль 1. Природа лідерства. Оцінка лідерських якостей                
Теоретичний компонент модулю                                                                          
Природа лідерства. Поняття лідер, лідерство. Підходи до вивчення лідерства. Типологія лідерства. Види лідерів. Фактори становлення лідера. Лідерство та управління. Статус лідера. Лідери в організаціях. Лідер та керівник. Лідер та менеджер. Складові лідерства. Сучасні теорії лідерства. Успішний лідер. Основні прийоми активного керування та поведінки успішного лідера. Невербальні складові лідерської поведінки. Розвиток лідерства.

Практичний компонент модулю

Вправа 1. «Ти і твоє ім’я»

Цілі:

– розвинути самостійність, творчий підхід до завдання, лідерські навички в учасників тренінгу;

– потренуватися в самооцінці та самопрезентації.

Ресурси: дошка. / фліп-чарт, маркери, папір і ручка для кожного гравця.

Тривалість : 15–30 хвилин.

Хід вправи

Покладіть перед собою аркуш паперу і напишіть на ньому по вертикалі ваше ім’я. Зосередьтеся! У вас є 5 хвилин, щоб написати проти кожної букви якість свого характеру, яку ви в собі знаєте і цінуєте.

Вправа 2. «Коло і я»

Цілі:

–дати можливість учасникам тренінгу проявити лідерські якості;

–навчити вмінню розпізнати характер ситуації, діяти адекватно існуючим умовам;

–потренуватися в здатності переконувати як в навичці, необхідній для лідера;

–вивчити вплив суперництва на групову взаємодію.

Розмір групи: оптимальна кількість учасників 8–15 осіб.

Ресурси: не потрібні.

Тривалість : 20 хвилин.

Хід вправи

Для цієї вправи потрібно сміливець-доброволець, готовий перший вступити в гру. Учасники утворюють тісне коло, який буде всіляко перешкоджати попаданню в нього нашого героя. Йому дається всього три хвилини, щоб силою переконання (умовляннями, погрозами, обіцянками), спритністю (пірнути, прослизнути, прорватися тощо), хитрістю (обіцянки, компліменти), щирістю переконати коло і окремих його представників впустити його в центр. Наш герой відходить від кола на два-три метри. Всі учасники стоять до нього спинами, утворивши коло, взявшись за руки ...

Завершення: обговорення вправи. В кінці вправи обов’язково обговорюємо стратегію поведінки гравців. Як вони поводилися тут, а як – у звичайних життєвих умовах? Чи є різниця між змодельованою і реальною поведінкою? Якщо так / ні, то чому?

Вправи-техніки

Техніка «Досвідчений вовк»

Цілі:

– розвинути вміння учасників концентруватися на собі, своїх переживаннях та відчуттях;

– розвинути схильність до аналізу і рефлексії;

–розвиток впевненості, сміливості, самостійності, цілеспрямованості, наполегливості, адекватної агресивності як в навичках, необхідних для лідера;

– потренувати вміння ставити мету і досягати її;

– розвивати творчий підхід до завдання, лідерські навички в учасників тренінгу.

Ресурси: записи ритмічної, енергійної музики, що створює позитивний емоційний фон.

Тривалість: 5–15 хвилин.

Хід вправи

Закрийте очі і уявіть, що ви плавно занурюєтеся в сон. Сутінки ... Ви розчиняєтеся в темряві. Але ось далеко-далеко попереду з’явилося світло. Воно стає все яскравішим. Ви потрапляєте в зону світла в безкрайньому дикого степу. Ви озираєтеся по сторонах, подібно до дикого звіра. Ви потужний і досвідчений хижак. Ви – вовк. Ви відчуваєте свої потужні лапи, сильні ікла, гнучке тіло. Ви господар цього степу, ви несетеся швидше вітру і радієте своїй силі. Але раптом ви помічаєте за собою погоню. Вас переслідують три великих, сильних вовка. Сама смерть наступає вам на п’яти. Вам не втекти від погоні. І ви повертаєтеся обличчям до своїх ворогів, ваш відчай переходить в киплячу злість, в лють, ви відчуваєте потужний приплив енергії. Ви накидаєтеся на першого вовка і перегризаєте йому горло. І тут же боретеся з другим вовком. Але самий потужний третій вовк встигає впитися іклами вам в бік. Вас заповнюють гострий біль, злість і відчай. Страх переходить у лють і, зібравши воєдино всі свої сили, ви отримуєте перемогу над ворогом. На степ вже спустилася ніч, і місяць уповні заливає все навколо своїм світлом. Ваше тіло і душа поступово наповнюються впевненістю і силою. Ви виявилися сильнішими трьох найсильніших вовків в цій безкрайнього степу!

Завершення: обговорення вправи.

Техніка «Візуалізація мети»

Цілі:

– розвинути вміння учасників концентруватися на собі, своїх переживаннях та відчуттях;

– розвинути схильність до аналізу і рефлексії;

–розвиток впевненості, сміливості, самостійності, цілеспрямованості, наполегливості як в навичках, необхідних для лідера;

– потренувати вміння ставити мету і досягати її;

– розвивати творчий підхід до завдання, лідерські навички в учасників тренінгу.

Ресурси: записи ритмічної, енергійної музики, що створює позитивний емоційний фон.

Тривалість: 5–15 хвилин.

Хід вправи

Уявіть свою мету у вигляді мішені. Випускаючи стрілу з лука, злийтеся з нею воєдино, уявіть, що ви і є ця стріла. Спрямовуйте її подумки в саме «яблучко». А тепер подумки уявіть собі те, що ви хочете отримати в результаті досягнення мети. Детально, шліфуючи найдрібніші деталі. Визначте час досягнення мети, способи і так далі. Знову уявіть свою мету у вигляді мішені. Що ви бачите на мішені? Що ви відчуваєте в цей момент? Що чуєте? Виділіть невербальні сигнали. Приберіть всі проміжні етапи досягнення мети. Злийтеся з досягнутою метою і подивіться назад: а чи потрібно було прагнути до її досягнення? Своє чи бажання ви реалізували? Що ви виграли? Що програли? Якщо ви задоволені результатом, то переходьте до дії. Оцініть свій потенціал. Зберіть необхідну інформацію, обробіть її. Визначте конкретні етапи досягнення мети. І вперед!

Завершення: обговорення вправи. Втім, варто звернути увагу і на деякі суттєві моменти, що перешкоджають досягненню мети. Як тільки почнете спотикатися, вам це дуже допоможе. Отже, що заважає реальному досягненню поставленої мети:

– боязнь розширити межі своєї мрії?

– страх перед провалом. Чужий негативний досвід в якомусь подібному заході?

– робота, організована за шаблоном, з використанням стереотипних уявлень про методи досягнення мети?

– дискомфорт при погляді на попередні або проміжні результати?

– мета не є пріоритетною? Втрата концентрації уваги та зусиль на досягненні мети?

– вибір чиєїсь чужої мети, а не власної, підпадання під вплив інших?

– небажання вчасно звернутися за допомогою?

Вправа «Лабіринт»

Цілі:

– дати можливість учасникам тренінгу проявити лідерські якості;

– обговорити і перевірити на практиці ефективність методів передачі і сприйняття інформації;

– зміцнити міжособистісні відносини в групі шляхом створення моделі, що вимагає відповідальності за партнера, уміння сконцентруватися на його проблемах, емпатії;

– опрацювати в ігровій формі можливості реакції на кризову ситуацію, поведінку в умовах невідомості.

Розмір групи: не важливий, так як кожен раз в полі знаходяться два гравці.

Ресурси: велика кімната, будь-який матеріал для позначення меж поля. Дошка / фліп-чарт для запису результатів.

Тривалість: залежно від завдань тренера і розмірів групи. В середньому одна пара проходить лабіринт за 2–3 хвилини.

 Хід вправи

На підлозі позначається кольоровий клейкою стрічкою, малюється
крейдою, відзначається ланцюжком з покладених стільців (або будь-яким іншим способом) маршрут. Він являє собою звивисту стежку завдовжки  чотири-шість метрів і шириною близько метра. Один з пари гравців починає гру як ведучий, другому зав’язують очі – він ведений. Його завдання – пройти по маршруту і не заплутатися в лабіринті. Ведучий дає словесні вказівки: вліво, вправо, два кроки в бік тощо. Йому не можна торкатися веденого руками і якось, крім слів, керувати діями партнера. Після того як ведений долає маршрут, його результат записується на дошці. Потім в парі учасники міняються ролями, і фіксується час, за який другий учасник пройшов лабіринт. Визначається загальний час пари. В кінці можна назвати пару-переможницю, ту, яка пройшла маршрут в найкоротший термін. Отже, все розбилися на пари і готові до гри. Скажіть, ви всі впевнені у своїх силах? В надійності партнерів? Чи бувало, що в стані напруги ви втрачали над собою контроль і забували найпростіші речі? Наприклад, всі знають, де ліва, права сторони? Як рухатися вперед і назад? Покажіть, будь ласка, рукою ці напрямки! Ви впевнені, що навіть у складній ситуації не переплутаєте ці поняття? Що ж, чудово! Кілька речей, на які я хотів би звернути увагу учасників:

– ведучий несе повну відповідальність за веденого. Він чітко і вчасно попереджає його про всіх можливі небезпеки і перепони;

– прохання до всіх без винятку учасникам: запам’ятайте, будь ласка, всі свої відчуття, емоції в двох ролях – ведучого і веденого;

– завдання глядачам: успіх залежить і від вас. Дотримуйтесь тиші, щоб не заважати контакту між партнерами на майданчику. Зверніть особливу увагу на те, як змінюється у людини, що проходить лабіринт, мова тіла і чому це відбувається? Хода, спина, руки розкажуть вам чимало про переживання героя. Запам’ятайте всі ці деталі до закінчення гри!

Ну, а зараз я запрошую на майданчик першу пару. Успіху вам! Закінчилася подорож по лабіринту. Оголошуються підсумки і переможці.

Завершення: обговорення гри.

Що відчували учасники? Що бачили з боку глядачі?

Модуль 2. Структура образу лідера.

Способи позиціонування лідерських якостей

Теоретичний компонент модулю. Основні риси лідера. Харизматичні характеристики лідера. Основні лідерські якості: їх оцінка, формування та розвиток. Стилі лідерства. Чинники формування стилів управління. Самопрезентація. PRтехнології у самопрезентації.

Практичний компонент модулю

Вправа «Візитна картка»

Цілі:

– тренувати здатність до виявлення Я концепції реальної самоідентифікації лідера;

– розвивати здібності лідера;

– тренувати такі лідерські якості, як пластичність мислення та навички ефективної комунікації;

– сприяти тренуванню уміння представляти матеріал виразно і яскраво.

Ресурси: великий ватманський лист на кожного учасника; для групи – фломастери, ножиці, клейка стрічка, фарби, клей, велика кількість друкованої продукції (рекламні проспекти, брошури, ілюстровані журнали і газети).

Тривалість : 30–45 хвилин.

Хід вправи

«Візитна картка» – серйозне завдання, яке дає можливість стимулювати здійснення самоаналізу, самоідентифікацію учасника тренінгу. Така робота є необхідним попереднім етапом для самоактуалізації – витягування з пасиву в актив поведінки всіх тих необхідних уявлень, умінь, навичок, якими володіє претендент на лідерство. Ця вправа відмінно працює на початковій стадії тренінгу, так як вона передбачає знайомство учасників групи один з одним. Крім того, умови роботи вимагають від учасників різноманітних і недирективних контактів з членами команди. Спочатку кожен учасник складає отриманий ним ватманський лист по вертикалі навпіл і робить в цьому місці розріз (великий настільки, щоб в отвір, що утворився можна було просунути голову). Якщо тепер ми одягнемо на себе аркуш, то побачимо, що перетворилися в живу рекламну тумбу, у якої є лицьова і тильна сторона. На передній частині аркуша учасники тренінгу складуть індивідуальний колаж, що розповідає про особисті особливості гравця. Тут, на «грудях» потрібно підкреслити достоїнства, але не забути і про якості, які, м’яко кажучи, не радують вас. На тильній стороні ватманського аркуша («спинці») відобразимо те, до чого ви прагнете, про що мрієте, чого хотіли б досягти. Сам колаж складається з текстів, малюнків, фотографій, які можна вирізати з наявної друкованої продукції та доповнити при необхідності малюнками і написами, зробленими від руки. Коли робота по створенню візитної картки завершена, всі надягають на себе колажі та здійснюють променад по кімнаті. Всі гуляють, знайомляться з візитками один одного, спілкуються, задають питання. Завершення: обговорення вправи.

Вправа «Матрьошка»

Цілі:

– розвинути в учасників навички самоаналізу;

– допомогти подолати внутрішні бар’єри, страх і невпевненість перед іншими людьми;

– дати можливість членам команди проаналізувати якості, що допомагають і заважають їм бути лідерами.

Розмір групи: оптимальна кількість учасників 10– 15 осіб.

Ресурси: велика матрьошка.

Тривалість : залежно від кількості учасників і рівня саморозкриття.

Хід гри

«Матрьошка» – це одна з психодраматичних технік, яка сприяє саморозкриттю і самопізнанню членів групи. Як завжди при використанні психодраматичних технік, успіх вправи багато в чому залежить від тренера. Успіх цей пов’язаний зі створенням довірливої і підтримуючої атмосфери. Учасники повинні бути зосереджені на висловлюваннях і емоціях товаришів, уникати усіляких коментарів, насмішок, реакцій, які можуть злякати відвертість, образити. Добровольцеві, який вийшов на майданчик з числа учасників тренінгу, дається в руки матрьошка і пропонується відкривати її, добираючись до найменшої лялечки. Кожен шар позначає для учасника його сутність, так що під зовнішньою оболонкою – яким бачать його оточують – ховаються більш глибокі і таємні рівні.

Гра починається словами:

– Це я (ім’я учасника), яким мене бачать оточуючі ... Продовження може бути таким: «Це я – такий, яким мене знають товариші по школі / друзі / сім’я / яким я є насправді». Можна спрямувати розмову в певне русло і просити висловлюватися лише про лідерські якості, успіхи і невдачі, страхи і сподівання. А можна залишити все, як є, дати оповіданням розгортатися у відповідності з рівнем відкритості та рефлексії кожного з гравців, що виходять представляти свою матрьошку.

Завершення: обговорення вправи.

Вправа «Презентація лідерських якостей»

Цілі:

– проаналізувати свої лідерські якості та вміння;

– сформувати навик вживання лідерських дієслів;

– освоїти техніку само презентації.

Ресурси: одна копія завдання на кожного учасника, фліп-чарт, папір, маркери.

Тривалість : 60 хвилин.

Хід роботи

Крок 1: Поділ на команди. Кожен із учасників отримує завдання, у якому запропоновано 50 лідерських дієслів. Учасникам слід написати фразу чи речення навпроти кожного із перелічених слів, демонструючи те, що вони «організували», «досліджували» у житті.

Крок 2. Виділити 5 найважливіших для Вас, як лідера та заповнити таблицю, навести факти, результати (наприклад, я організував обіди для однокласників, це зекономило час обідньої перерви, так товариші мають вільний час для невеликого відпочинку під час перерви)

Крок 3. Виберіть 5 дієслів, які є необхідними для вашої команди. Оцініть за 5–бальною шкалою за важливістю.

Крок 4. Групове обговорення.

Завершення: обговорення вправи.

Модуль 3. Персональний бренд лідера. Формування іміджу    лідера

Теоретичний компонент модулю

Персональний бренд лідера. Загальна характеристика бренда лідера. Структура бренда. Технологія створення бренда. Імідж лідера. Імідж та образ лідера. Структура іміджу. Цільова аудиторія, її типи. Рівні комунікації при донесенні бренда.

Практичний компонент модулю

Вправа «Чим багаті тим і раді»

Цілі:

– виявлення власних особистісних ресурсів;

– ранжування своїх особистісних ресурсів.

Ресурси: роздатковий матеріал (робочий зошит)

Тривалість : 30хвилин – гра, 10 хвилин – обговорення.

 

Хід роботи

Уявіть собі, що ви гуляєте по закинутому по спустошеному старому місті, раптом бачите занедбаний старий маленький магазин. Ви заходите туди і раптом розумієте, що магазин чарівний. Тут продаються особисті якості та здібності. Але за все потрібно платити. Ви віддаєте хазяїну магазину те, що вам не потрібно, в обмін на те, що вам необхідно. Він може пропонувати вам щось своє в обмін на те, що у вас є.

Крок 1. Створіть список, в якому перераховано те, що вам подобається робити, наприклад: спілкуватись із людьми, писати, продавати, заробляти гроші, керувати тощо.

Крок 2. Виберіть із переліченого те, до чого ставитесь із пристрастю. Що для вас найважливіше, без чого ви би не змогли?

Крок 3. Визначте якості, навички, здібності (достоїнства), необхідні, щоб робити те, про що мрієте. Для кожного пункту вашого списку улюблених справ виберіть три якості. Наприклад, Люди, які мають дар переконувати, досягають успіху у торгівлі. Вміння аналізувати та бачити закономірності у хаосі – безцінне для журналіста та дослідника.

Крок 4. Визначте що вам не подобається робити чи до чого ви байдужі. Визначте якості, навики та здібності, які потрібні для цього. Це ваша валюта. Це те, з чим не шкода розлучатись. Віддайте це продавцю, в обмін на потрібне вам. Але зважайте: продавець може торгуватись, ви повинні домовитись із ним.

Завершення: обговорення вправи.

Вправа «Скарб»

Цілі:

– усвідомлення та позиціонування своєї унікальності.

Ресурси : роздатковий матеріал (робочий зошит).

Тривалість: 20хвилин.

Хід роботи

Ви виходите із магазину і йдете по старому місту далі. Раптом бачите сяйво, що виходить знизу з-під землі. На вулиці порожньо, нікого немає. Ви починаєте копати і знаходите старий сундук, у ньому певний предмет. Це ваш скарб – найцінніше, що можна уявити. Тепер розкажіть від імені найденого скарбу, хто ви і що будете робити тепер, коли вас викопали? Як допоможете своєму хазяїну досягнути великого успіху?

Крок 1. Зі списку достоїнств виберіть два чи три найважливіших, спробуйте їх поєднати і подивіться, що вийде в результаті поєднання будьяких двох із них. Якщо є протиріччя, це добре.

Крок 2. Яку користь ваші унікальні здібності можуть принести у цій справі?

Крок 3. Який внесок ви можете привнести у розвиток своєї школи\ колективу?

Завершення: обговорення вправи.

Вправа «Прийми рішення»                                                                              
Для виявлення індивідуальних особливостей учнів класу можна скористатися тестом «Психогеометрія» та анкетою. Тест «Психогеометрія»                           
Мета: виявити індивідуально-типологічні особливості                                    
Матеріали та обладнання: бланк, ручка                                                          
Процедура дослідження
          Дану методику краще використовувати для експрес-діагностики. Дослідження можна проводити як індивідуально, так і з групою людей. При роботі із групою необхідно забезпечити самостійність виконання завдання. Кожному досліджуваному дається окремий бланк. Інструкція: Подивіться на п'ять відомих для  Вас геометричних фігур, прорахуйте їх від 1 до 5. Виберіть з них ту, про яку можете сказати, що це Ви, постарайтесь відчути саме свою форму, якщо важко визначитись, то оберіть фігуру, яка найбільше сподобалась позначне її цифрою - 1, фігура, яка менше сподобалась, ніж перша, поставте – 2, і так далі. Нумерацію ставте під кожною фігурою”.



                                             





                                                   ТЕСТ

на визначення рівня відповідальності за доручену справу

 1. Учитель доручив тобі підготувати доповідь, ти...:

а) знайдеш літературу і самостійно підготуєшся;

б) зробиш доповідь абияк з того, що буде під рукою;

в) забудеш про це доручення, бо в тебе є важливіші справи.

2. Мама попросила тебе забрати з дитячого садка сестричку, ти...

а) зробиш це із задоволенням;

б) спробуєш це передоручити комусь іншому;

в) будеш займатися своїми справами, сподіваючись, що мама сама зробить

це пізніше.

3. Ти пообіцяв своєму другові повернути його книгу саме сьогодні, але в тебе

виникли термінові справи, тому ти...:

а) знайдеш хвилинку, щоб виконати обіцянку;

б) попросиш когось зробити це за тебе;

в) забудеш про обіцянку, бо твої справи важливіші.

4. Один із учнів вашого класу повинен був виступити на шкільній конференції,

але він раптом захворів, ти...

а) сам запропонуєш свою кандидатуру, підготуєш виступ;

б) спробуєш вмовити виступити когось із однокласників;

в) не зреагуєш на проблему, бо «твоя хата з краю».

5. Прогулюючись парком, помічаєш вогнище, ти...

а) спробуєш зробити все, щоб його загасити;

б) повідомиш кого-небудь про необхідність вжити заходів;

в) спокійно підеш далі, бо це не твоя справа.

Підрахувати кількість відповідей а, б, в.                                                     
Більшість «а» — високий рівень;                                                                   
більшість «б» — середній рівень;                                                                     
більшість «в» — низький рівень.


Анкета на виявлення схильності учня до лідерства

1. Чи правда, що в дитинстві ти дуже любив придумувати ігри й

верховодити в них?

2. Чи подобається тобі нині добровільно брати на себе обов’язки

організатора справи? Як ти вважаєш, які є у тебе якості організатора?

3. Які зобов’язання ти хотів би взяти на себе в класі, школі?

4. Ти можеш тривалий час енергійно працювати разом з іншими?

5. Чи завжди ти виконуєш те, що пообіцяв, і зазвичай робиш це добре?

6. Чи впевнено ти почуваєш себе, коли тебе просять показати свою роботу

класу?

7. Тебе часто тягне до справ у класі, що вимагають твоєї ініціативи або

наполегливості?

8. Чого тобі бракує, щоб бути хорошим організатором? Чого тобі слід ще

навчитися?

9. Кого в класі ти вважаєш здібним організатором? Чому?

10. Чи хотів би ти поділитися власним досвідом та допомогти іншим його

здобути?

Вправа «Лідер – це ...»

Цілі:

– оволодіти активним стилем спілкування і розвинути в групі відносини партнерства;

– потренуватися у визначенні чітких і ясних ознак лідерської поведінки, усвідомленні лідерських якостей.

Ресурси: аркуші ватману, ножиці, клей, маркери, олівці, безліч рекламних проспектів, журналів, газет.

Тривалість : 30-45 хвилин.

Хід гри

          Це завдання – відмінний «розігрів» групи перед тренінгом лідерства. Матеріали, які в ігровій формі представлять і обговорять учасники, послужать орієнтиром для всього блоку занять. Можливо, тренер і група будуть повертатися до них не раз у ході зустрічей. Тому бажано використовувати великі листи, які легше зберегти протягом тривалого терміну. Всім гравцям надаються різноманітні канцелярські матеріали, газети, журнали, рекламні проспекти. Протягом 30–40 хвилин вони готують (поодинці або в парах) якийсь колаж з використанням газетних заголовків, фотографій, малюнків від руки або знайдених в рекламних виданнях, журналах, газетах. Тема роботи: «Я – лідер!» У роботі потрібно спробувати у візуальній формі представити якості, які характеризують лідера, розповісти про свої  128 здібності вести за собою людей, керувати ними. Поки група працює, в кімнаті звучить енергійна, ритмічна музика, яка створює робочий настрій, підтримуюча творчий настрій учасників. Коли час на підготовку закінчено, музика стає тихішою – це знак учасникам почати прибирання робочих місць, звільнення кімнати від обрізків і сміття. У цей час тренер нумерує отримані від учасників анонімні листи і розвішує їх. Після того листи розвішені і місце звільнене для продовження роботи, починаємо «лідерський променад». Всі лідери прогулюються по кімнаті, на стінах якої закріплені скотчем рекламні постери, і роблять для себе помітки, хто є, на їхню думку, авторами побачених робіт.

Завершення: обговорення вправи. Збираємося разом і обговорюємо побачене. Учасники зачитують свої думки про авторство робіт, розповідають, що їм здалося найбільш привабливим, яскравим в роботі товаришів.

На закінчення на дошці або фліп-чарті записуємо набір лідерських якостей.

Отже, лідер – це ...









Коментарі